به‌طورکلی به مجموعه‌ای از وسایل و لوازمی که در فضای شهری با اهداف مختلف استفاده می‌شوند مبلمان شهری می‌گویند. مبلمان شهری با توجه به نکاتی مانند مواد به کار برده شده، نوع طراحی و محیط مورد استفاده، تولید و استفاده می‌شوند. هر شهر یا منطقه شهری برای زیبایی بیشتر و به وجود آوردن فضایی امن و پویاتر نیاز به مبلمان شهری دارند.

اهمیت مبلمان شهری

مبلمان شهری می‌توانند باعث زیبایی و جذابیت بیشتر، ایمنی بیشتر بشود. انواع این مبلمان شهری کاربردهای متفاوتی دارند و از هرکدام در شرایط متفاوتی استفاده می‌شود. مبلمان شهری می‌توانند خدماتی بیشتر از ایجاد یک فضای بازی یا استراحت برای مردم داشته باشد. برای مثال می‌توان به سطل‌های زباله اشاره کرد که به کاهش آلودگی کمک میکنند. نوع دیگر مبلمان شامل چراغ‌ها می‌شوند که در شب سبب افزایش دید و ایمنی بیشتر می‌شوند.

این مبلمان روی کیفیت زندگی مردم تاثیرگذار است و باعث زیبایی بیشتر محیط بشود. این مبلمان می‌توانند طراحی خاص خود را داشته باشند، به طوری‌که این طراحی از فرهنگ منطقه بهره‌بگیرد. به عنوان مثال می‌تواند در نقش یک مجسمه یادبود از یک اسطوره یک کشور یا یادبود یک اتفاق مهم تاریخی واقع شوند. درصورت طراحی درست و اصولی به طوری‌که مبلمان با محیط اطراف هماهنگی داشته باشد می‌تواند محیطی نوآورانه‌ای را برای شهروندان ایجاد کند. تحت این شرایط امکان شکوفایی خلاقیت مردم در محیطی با طراحی زیبا وجود دارد.

این اماکن ارتباطات را افزایش می‌دهد و روی تعاملات و روابط اجتماعی مردم تاثیر گذار است.

انواع مبلمان شهری

مبلمان شهری دربرگیرنده تعداد زیادی از لوازم یا وسایلی است که در طور روز می‌توانید آن‌ها را بارها مشاهده کنید. برخی از بارزترین مبلمان شهری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ستون‌های تبلیغاتی
  • نقشه‌های مترو
  • ساعت‌ها
  • تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع  رسانی
  • علائم ترافیکی
  • پوشش گیاهی یک منطقه
  • تلویزون‌های شهری
  • تابلوهای سردرب فروشگاه‌ها

گیاهان شهری

گیاهان شهری نیز یکی از بارزترین مبلمان شهری است. این گیاهان می‌توانند در صورت کاشته شدن در منطقه سبب زیبایی آن محل و درعین حال باعث کاهش دمای هوا و تولید هوای مطبوع بشوند. برای کاشت گیاهان یا درختان در یک منطقه باید عوامل مختلفی مانند خاک منطقه، شرایط آب و هوایی و دمای منطقه مورد برسی قرار بگیرند. این مسائل مسبب انتخاب گیاه مناسب برای منطقه و دوام آن در محل می‌شود.

ویژگی‌های مبلمان شهری

مبلمان شهری باتوجه به کاربرد آن‌ها و شرایط محیطی قرارگیری، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. این ویژگی‌ها با درنظرگیری نیازهای شهروندان طراحی می‌شوند. برای مثال نیمکت‌ها باید در محلی قراربگیرند که درسترسی آسانی داشته باشند و به گونه‌ای باشند که شهروندان بتوانند با استفاده از آن‌ها استراحت کنند. همچنین مبلمان باید از مواد مناسبی که دوام بالایی دارند ساخته بشوند.

به‌طورکلی مبلمان شهری باید طراحی زیبا و در عین‌حال کاربردی داشته باشند و اجزای مختلف آن‌ها با بافت منطقه هماهنگی داشته باشند. شایان بیان است که مبلمان با کیفیت باید در برابر شرایط‌های مختلفی مانند شرایط آب و هوایی مقاوم باشند.

مواد و جنس مبلمان شهری

جنس مبلمان شهری و مواد به کاربرده شده در این مبلمان، یکی از پارامترهای مهم در زمان طراحی و تولید است. این مواد باید به گونه‌ای باشد که در مقابل ضربات یا شرایط مختلف مقاوم باشد. عموما مواد شایع به به کاربرده شده در مبلمان شامل چوب، فلزات مختلف، پلاستیک، سنگ و شیشه است. انتخاب این مواد برای ساخت باتوجه به موارد استفاده این مبلمان انتخاب می‌شود.

مزایایا و کاربردهای مبلمان شهری

وجود مبلمان در منطقه باعث ایجاد محل مناسبی برای استراحت شهروندان است. این فضا می‌تواند سبب افزایش روابط و تعاملات مردم همچنین فضای ایمنی را برای مردم از جلمه کودکان ایجاد کند.    

نتیجه‌گیری

به طورکلی به وسایل و لوازمی مانند میز، نیمکت، وسایل ورزشی در پارک‌ها، تاب و سرسره‌ها و تعداد بی‌شماری از اجسام دیگر مبلمان شهری می‌گویند. وجود مبلمان شهری در سراسر شهر می‌تواند فضای شهر را پویا و جذاب تر بکند. این مبلمان را در جای جای شهر می‌توانیم مشاهده کنیم. پس باتوجه به مطالب مطرح شده می‌توان بیان کرد که جنس و طراحی این مبلمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

جنس این مبلمان باید به گونه‌ای باشد که که وسایل و اجسام طراحی شده از مقاومت خوبی برخوردار باشد و در مقابله با شرایط مختلف از خودشان مقاومت نشان دهند. مبلمان شهری را می‌توان با جنس‌های مختلف و مواد اولیه به کار رفته در طراحی مشاهده کرد.

طراحی این مبلمان بسیار متنوع است و طرح‌های خلاقانه‌ی زیادی را می‌توان طراحی کرد. عموما طراحی‌ها باید باتوجه به بافت منطقه و محیط انجام شود، به‌طوری‌که مبلمان منطقه با محیط اطراف خود سازگاری داشته باشد. طراحی این مبلمان می‌تواند با الهام از فرهنگ‌های قدیمی یا فرهنگ حال منطقه انجام داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *