با گذر از قسمت‌های شهر می‌توانیم مناطقی را مشاهده کنیم که دارای سرسبزی و پوشش گیاهی یا درخت هستند. این مناطق را می‌توانیم به عنوان فضای سبز در سراسر شهر شناسایی کنیم. وجود این فضاها برای شهر ضروری است، زیرا دارای اهمیت بسیار بالایی هستند.

فضاهای سبز را می‌توانیم در غالب‌های مختلفی مانند چمن، گل‌ها، انواع گیاها و پوشش گیاهی و درختان مشاهده کینم. این فضاها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند که هرکدام ویژگی‌ها مختص به خود را دارند و به گونه‌ای برای شهر و شهروندان منطقه مفید فایده هستند.

مزایا و تاثیر فضای سبز در آلودگی هوا

فضای سبز، به طور کلی می‌تواند از جوانب مختلفی و متفاوتی روی یک شهر و شهروندان آن منطقه تاثیر بگذارد. برای مثال وجود این چنین فضاهایی در شهر می‌تواند به بهبود هوای شهر کمک کنند. این فضاها با جذب آلودگی و کربن دی اکسید می‌توانند هوای منطقه خود را تصفیه کنند و اکسیژن نیز تولید کنند.

فضاهای سبز می‌توانند روی دما یک منطقه نیز تاثیرگذار باشند. به طوری که در مناطقی که فضاهای سبز بیشتر وجود داشته باشد، دمای هوا پایین تر از مناطق فاقد فضای سبز است. پوشش گیاهی فضاهای سبز دما در فصل‌های گرم سال مانند تابستان پایین نگه می‌دارند و از گرمایش بیش از حد هوا جلوگیری می‌کنند.

فضاهای سبز در ابعاد و اندازه‌های مختلف می‌توانند محیط زیست گونه‌های مختلفی از جاندارن باشند. حیات فضاهای سبز با حیات جاندارنی که در این فضاهای سبز زندگی می‌کنند به یکدیگر وابسته است و می‌توانند از یکدیگر محافظت کنند و از تخریب و از بین رفتن همدیگر جلوگیر کنند.

وجود فضاهای سبز به این شکل، می‌توانند سبب زیبایی بیشتر منطقه بشود و همچنین باعث افزایش ارزش املاک محل بشود. فضاهای سبز می‌توانند روی کیفیت زندگی مردم و شهروندان نیز تاثیر مثبت بگذارند. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که در محل زندگی خود، فضاهای سبز و پارک‌های مختلف وجود دارد، خوشحال‌تر و روحیه بهتری دارند. وجود چنسن فضاهایی می‌تواند سبب افزایش فعالیت‌های بدنی و فیزیکی شهورندان منطقه بشود.

شهروندان می‌توانند حتی از این فضاها برای تفریح و سرگمی‌های خود استفاده کنند. فضاهای سبز بستری مناسبی را برای ایجاد و برقراری روابط و تعاملات اجتماعی می‌سازد.

انواع فضای سبز

فضاهای سبز انواع مختلفی دارند و در ابعاد و اندازه، شکل و طراحی، اهداف ساخت و کاربرد ساخته می‌شوند. فضاهای سبز دربرگیرنده پارک‌ها، مراتع، باغ‌های عمومی، سقف باغ‌ها، فضاهای سبز عمومی، باغ محله‌های عمومی، باغ‌های تاریخی و فرهنگی و بوستان‌ها هستند. این فضاها را می‌توانید در مناطق مختلف شهر نیز مشاهده کنید.

  • پارک‌ها: پارک‌ها یکی از فضاهای سبز عمومی هستند که در نقش محلی برای استراحت، تفریح، ورزش و دیگر فعالیت‌ها است. این فضای سبز در تمام شهرها و شهرستان‌ها وجود دارد و شامل پیاده‌رو، فضاهای باز، چمن و پوشش گیاهی، درختان و درختچه‌ها می‌شود.
  • مراتع: مراتع شامل مناطق و قسمت‌هایی می‌شوند که به صورت طبیعی با چمن و پوشش گیاهی پوشیده شده‌اند. این مناطق را می‌توان در قسمت‌های خاصی از شهرها و روستاها مشاهده کرد.
  • باغ‌های عمومی: باغ‌های عمومی دسته‌ای از فضاهای سبز هستند که به صورت آزاد در اختیار عموم و شهروندان قرار می‌گیرد. این نوع فضای سبز دارای انواع مختلفی هستند و مزایای بسیار زیادی برای شهر و شهروندان دارند.
  • سقف باغ‌ها: سقف باغ‌ها یا باغ‌های سقفی نوعی از فضای سبز هستند که روی ساختمان‌ها، برج‌ها و سازه‌های دیگر ساخته می‌شوند. این نوع باغ‌ها نیز به منظور کاهش آلودگی هوا، کاهش دما، تولید اکسیژن بیشتر ساخته می‌شوند. همچنین سبب زیبای بیشتر ساختمان یا سازه می‌شوند.
  • فضاهای سبز عمومی شهری: این نوع فضای سبز، شامل میدان‌ها، بلوارهای، فضاهای مومی و خیابان‌هایی که با درختان پوشیده شده‌اند می‌شود. این فضا به قصد کاهش آلودگی شهری و افزایش کیفیت هوا ایجاد می‌شوند.
  • باغ‌های عمومی محله: فضاهای سبز باغ‌های عمومی شهری، نوعی از فضای سبز هستند که به صورت خاص در محله‌ها و مناطق مسکونی قرار می‌گیرند و به عنوان فضای سبز برای ساکنان آن محل ساخته می‌شوند. عموما این فضاها دارای وسایل بازی برای کودکان، وسایل ورزشی و… هستند.
  • باغ‌های تاریخی و فرهنگی: این نوع از فضاهای سبز بیشتر در مناطق تاریخی قرار دارند و درای ارزش تاریخی خاص هستند.

نتیجه‌ گیری

فضاهای سبز یکی از اجزاهای مهم شهری با اهمیت بسیار بالا هستند. این فضاها رو شهر و شهروندان مطقه تاثیر می‌گذارند. فضاهای سبز می‌توانند علاوه بر تولید اکسیژن، کربن دی اکسید را به خود جذب کنند و باعث تصفیه هوا بشوند. این فضاهاتاثیر مستقیمی روی کاهش آلودگی منطقه نیز دارند. همچنین می‌توانند دمای هوای منطقه را کنترل کنند و از افزایش دمای هوای منطقه جلوگیری کنند.

این فضاها داری انواع مختلفی هستند و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. این فضاهای در مناطق و قسمت‌های مختلف شهر وجود دارند و می‌توان آن‌های را مشاهده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *