سرعت گیر،  یکی از بهترین و مهم ترین ابزارها در کنترل سرعت و کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از تصادفات در سرعت بالا است. استفاده از این تجهیزات ترافیکی در سرتاسر جهان رواج دارد و در برخی از کشورها به عنوان یک پلیس مدرن و موثر شناخته می‌شوند و همانند یک پلیس وظیفه‌شناس به بهبود امنیت و استانداردهای رانندگی اجتماعی کمک می کند. این سرعتگیرها که با نام دست‌انداز هم میشناسیم؛ دارای قوانین و استاندارد هایی هستند که اگر رعایت نشوند باعث بروز مشکلات، جبران نشدنی خواهند شد. در این مقاله کیان پارک به تمام نکاتی که باید درباره قوانین نصب سرعت‌گیر بدانید می پردازد.

طریقه ساخت و محل نصب سرعت‌گیرها بسیار مهم هستند و اگر بخواهیم از آنها استفاده کنیم، لازم است اطلاعاتی، از جنس و قوانین نصب سرعت‌گیر ها بدانیم . این موانع ترافیکی به دو نوع سرعت گیر و سرعت‌کاه تقسیم می شود که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. در مناطقی که حرکت خودروها با سرعت کمتر از ۱۵ کیلومتر بر ساعت صورت می‌گیرد، مانند مراکز خرید و پارکینگ‌ها معمولا از سرعتگیرها استفاده می شود، اما سرعت‌کاه‌ یا سرعتگیرهای ملایم در خیابان و جاده ها نصب می شود. سرعت‌کاه‌ها به دو نوع قوسی و تخت تقسیم می‌شوند. سرعت‌کاه قوسی اغلب ارتفاع 8 تا 10 سانتی‌متر و عرضی حدود 4.2 متر دارد که این عرض ممکن است متغیر باشد، اما نباید کمتر از 1.8متر باشد. کاهش عرض سرعت‌کاه باعث افزایش شباهت آن به سرعت‌گیرهای جاده‌ای می‌شود و عملکرد آن مشابه دست‌انداز جاده خواهد بود. سرعت‌کاه تخت معمولاً ارتفاع 8 سانتی‌متر و عرض 6.6 متر دارد. در مسیرهای ترانزیتی، توصیه می‌شود که از سطوح تخت با طول بیش از 6 متراستفاده شود، تا با قرارگیری تمام چرخ‌های وسایل نقلیه سنگین بر روی سرعت‌کاه، این وسایل نقلیه به راحتی از روی آن عبور کنند. مسئول نصب سرعت‌گیرهای ترافیکی، شهرداری‌ها هستند و در جاده‌های برون شهری معمولا این وظیفه بر عهده مجموعه راه و ترابری هر کشور است.

انواع جنس ساخت سرعت‌گیر‌ها

متریال ساخت سرعت‌گیر‌ها به سه نوع آسفالتی، پلاستیکی و لاستیکی تقسیم میشوند.

سرعت‌گیر آسفالتی

رایج‌ترین سرعت‌گیر از قدیم تا به حال، سرعت‌گیرآسفالتی بوده است. این سرعت‌گیر به دلیل سختی و دوام بالای خود، عمر بیشتری دارد و در کاهش ترافیک تأثیربخش‌تر عمل می‌کند، اما شکل دهی به آن‌ به اشکال ثابت و با ابعاد دقیق می تواند کمی دشوار باشد. در صورت عدم رعایت استانداردها، این سرعتگیر ممکن است به خودروها مخصوصا جلوبندی آنها صدمه جدی وارد کند.

سرعت‌گیر پلاستیکی

این نوع از وسایل ترافیکی از جنس پلاستیک فشرده هستند. آنها در برابر گاز، نفت، نمک، نور خورشید، مواد شیمیایی و بارهای سنگین مقاوم هستند. این سرعت‌گیرها در رنگ های ثابت قالب گیری شده و بر خلاف آسفالت، نیازی به تعمییر ندارند. از دیگر مزایای این سرعتگیر می توان به سبک بودن و نصب راحت آن اشاره کرد.

سرعت‌گیر لاستیکی

سرعت‌گیر لاستیکی و پلاستیکی هردو از لحاظ حمل و سهولت نصب برابرند، اما سرعت‌گیر پلاستیکی برای شرایط پر ترافیک و تردد های کامیون ها استفاده می شود، ولی سرعت‌گیر لاستیکی برای مناطقی با ترافیک کم و مناسب برای تردد خودرو در نظر گرفته می شود. سرعت‌گیر لاستیکی در خطوط جاده‌ها، پارکینگ‌ها، فضاهای پارکینگ و مکان‌هایی که محدودیت‌های سرعت کمتر از 48 کیلومتر در ساعت است، استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که لاستیک یک ماده محبوب و مقرون به صرفه است که معمولاً از لاستیک های بازیافتی ساخته می شود، به همین جهت دوستدار محیط زیست است و به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.

حالا که با انواع سرعت‌گیرها آشنا شدیم می توانیم به قوانین نصب سرعتگیرها بپردازیم. قوانین مربوط به سرعت گیرها در گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند و شامل استانداردهای فیزیکی، مربوط به انواع سرعت‌گیرهای پیش‌ساخته، استاندارد سرعت‌گیرهای آسفالتی، فاصله مناسب بین سرعت‌گیرها، موقعیت قرارگیری آنها، تعداد و سایر موارد می‌شود. در ادامه، به بعضی از مهترین قوانین نصب سرعت‌گیر اشاره می‌کنیم.

  1. نصب تابلو سرعت گیر

اولین مورد از مجموعه قوانین نصب سرعت‌گیر،اطلاع رسانی است. در صورت نصب سرعت‌گیر در جاده‌های خصوصی و عمومی و یا در هنگام نصب آن،باید از تابلوی سرعت‌گیر استفاده کرده و این موضوع را به رانندگان اطلاع داد. فاصله نصب تابلوی سرعت‌گیر نیز برای افزایش احتیاط باید حداقل ۳۰ الی ۵۰ متر قبل از محل نصب سرعت گیر باشد. البته، این فاصله متناسب با نوع سرعت گیر و سرعت مجاز جاده قابل تنظیم است و ممکن است در موارد خاص بیشتر شود. در صورت عدم نصب تابلوی سرعت‌گیر، هزینه تمام خسارات‌های ناشی از هرگونه تصادف به دلیل وجود سرعت‌گیر به عهده فردیست که سرعتگیر را نصب کرده است.

  • ابعاد سرعت گیر ترافیکی

ابعاد سرعت‌گیرها از اهمیت زیادی برخوردارند و باید استاندارد های لازم را داشته باشند. به عنوان مثال در سرعت‌گیرهای جاده‌های بزرگ شهری که سرعت حداقل در آن‌ها زیاد است؛ طول این سرعتگیر به دلیل سرعت بالای خودروها در هنگام برخورد با آن‌ها به ‌منظور کاهش سرعت و کاهش آسیب، نباید کمتر از ۹۰۰ میلی‌متر باشد. از نظر ارتفاع نیز، برای اینگونه سرعت‌گیرها حداقل ۲۰ میلی‌متر و حداکثر ۱۰۰ میلی‌متر تعیین شده است. شیب مناسب برای سرعت‌گیرها 10 درصد در نظر گرفته شده است تا راننده کنترل خودرو را در هنگام عبور از سرعت‌گیر از دست ندهد. سرعت‌گیر آسفالتی، پلاستیکی و لاستیکی از نظر ابعاد، کاملا برابر با اعداد بیان شده هستند و تفاوتی ندارند.

  • استفاده از نوع مناسب سرعتگیر

اینکه چه نوع سرعتگیری مناسب جاده، اتوبان، آزادراه و … استفاده شود که مناسب آنها باشد حائز اهمیت است، مثلا نباید از سرعت گیرهایی با طول کم، در آزادراه یا بزرگراه استفاده کرد.

  • روشنایی

لازم است که راننده سرعتگیر را ببیند تا از سرعت خود بکاهد. برای قابل دید بودن سرعت‌گیر در شب می‌توان از لامپ یا چراغ‌ها، چسب های فلوئورسانس و فسفرسانس استفاده کرد.

سخن پایانی

قوانین نصب سرعت‌گیرها اهمیت زیادی در حفظ امنیت جاده‌ها و کاهش حوادث دارند. این تدابیر، علاوه بر کنترل سرعت خودروها، بهبود جریان ترافیک و کاهش تصادفات را تضمین می‌کنند. با نصب سرعت‌گیرها، محدودیت سرعت و افزایش آگاهی رانندگان از محل‌های پرخطر جاده‌ها، بسیار اساسی است. این اقدامات به رانندگان کمک می‌کنند تا مسئولیت بیشتری نسبت به رعایت محدودیت سرعت و ایمنی داشته باشند. همچنین، نصب سرعت‌گیرها به مسئولان امکان مانیتورینگ و کنترل بهتری را برای مدیریت ترافیک و تصمیم‌گیری‌های مؤثر در خصوص بهبود شرایط جاده‌ای می‌دهد. این قوانین نه تنها ایمنی را ارتقا می‌بخشند، بلکه به تحقق یک محیط رانندگی پویا و امن کمک می‌کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است