چراغ راهنمایی‌ یکی از کاربردی‌ترین ابداعات انسان در حوزه کنترل ترافیک و ایمنی است. این چراغ ساده که تاریخچه بسیار جالبی هم دارد؛ کمک شایانی به نظم خیابان ها و جاده ها، امنیت عابرین پیاده و سواره کرده است. در ادامه، کیان پارک به تاریچه اولین چراغ راهنمایی و طراحی های گوناگون آن در کشورهای مختلف می پردازد. اولین چراغ‌ راهنمایی، در سال ۱۸۶۸ پیش از اختراع اتومبیل، به منظور کنترل ترافیک عابران پیاده و کالاسکه ها توسط (John Peake Knight) ساخته، و در شهر لندن نصب شد. این چراغ دارای یک پایه ‌و دو فانوس گازی سبز و قرمز بود و مأموران پلیس توسط یک اهرم این دستگاه را می‌چرخاندند تا علامت مورد نظر را به مردم نشان دهند. اما متاسفانه این دستگاه بعد از چند ماه منفجر شد و ماموری که مشغول روشن کردن آن بود، به شدت مجروح کرد.

 اختراع اتومبیل و ترویج آن بین مردم مشکلاتی را با خود به همراه داشت، مانند ترافیک و تصادفات متعدد. در شهر دیترویت، قلب صنعت خودروسازی آمریکا، مأمور پلیسی به نام (ویلیام پتس) به دنبال یافتن راه‌حلی بود که با الهام گرفتن از سیستم کنترل ریل آهن تصمیم به نظم‌دهی ترافیک وسایل نقلیه گرفت.اما پتس با چالشی روبرو شد؛ جهت حرکت قطارها محدود بود و فقط به موازات هم حرکت می کردند اما، وسایل نقلیه توانایی حرکت در تمام جهات را داشتند. پتس برای حل این مشکل این چراغ راهنما را به گونه‌ای تنظیم کرد که در جهات‌ مختلف، هرگز رنگ یکسان به صورت همزمان روشن نشود.

استقبال مردم از چراغ های راهنمایی

 در سال ۱۹۱۹، همزمان با پنجاهمین سالگرد انفجار اولین چراغ راهنمای گازی در لندن، چراغ راهنمایی که توسط پتس طراحی شده بود، در یکی از پرترددترین تقاطع‌های شهر دیترویت نصب شد. این اقدام به قدری موفقیت آمیز بود که در مدت یک سال، شهر دیترویت به ۱۵ دستگاه از این چراغ‌های راهنما مجهز شد. در لندن این چراغ ها کمی دیرتر مورد استقبال قرار گرفت؛ آقای (ادموند کینگ)، رئیس سازمان وسایل نقلیه موتوری انگلستان در مصاحبه ای ادعا کردند که چراغ های راهنمایی در سال 1925 وارد خیابان های انگلستان شدند. طبق بررسی های منابع مختلف استفاده از چراغ‌های راهنمایی در انگلستان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ با یک رشد ۳۰ درصدی مواجه شد و این رشد به گونه ای بود که بالغ بر 6000 چراغ راهنمایی تنها در لندن اضافه شد.

جلوه های متنوع چراغ های راهنمایی

 پس از نصب اولین چراغ راهنمایی در جهان و استقبال آن در کل دنیا؛ هر کشوری طبق فرهنگ و آداب و رسوم خود دست به تغییر آن زدند. برای مثال، بعضی از این تغییرات جایگزینی رنگ زرد با نارنجی، افزودن طرح فلش به چراغ سبز برای نمایش مسیر، اضافه کردن هشدار صوتی برای توقف عابران پیاده، جایگزینی چراغ‌های قدیمی با چراغ‌های LED برای روشنایی بیشتر، نصب چراغ ها به دو صورت افقی و عمودی و دادن برنامه های زمان‌بندی شده به چراغ های راهنمایی، بر اساس ساعات مختلف روز و حجم ترافیک در آن زمان‌ بوده اند.

در یکی از شهرهای آمریکا که بیشتر مهاجرهای آن از کشور ایرلند هستند؛ رنگ قرمز پایین و رنگ سبز در بالای چراغ راهنمایی قرار دارد. دلیل این تغییر، اختلاف قدیمی بین ایرلند و انگلستان است و نماد ایرلند به رنگ سبز و انگلستان به رنگ قرمز است.

چراغ راهنمایی های شهر برلین در کشور آلمان به شکل یک مرد است به نام AMPELMANN که نماد افتخار مردم برلین است. یکی دیگر از چراغ های راهنمایی متzفاوت در برلین، چراغی با 13 علامت مختلف است که درک علائم این چراغ به قدری دشوار است که همیشه مامور پلیسی برای راهنمایی مردم در محل این چراغ قرار دارد. از دیگر ویژگی های چراغ‌ راهنمایی در برلین وجود یک صفحه پلاستیکی قبل از خط عابر پیاده است که عابر با قدم گذاشتن روی آن صدایی تولید می‌کند و این صدا، عابر را متوجه چراغ راهنمایی و نزدیک شدن به تقاطع می‌کند.

تا چند سال گذشته، در چراغ های راهنمایی ژاپن، رنگ آبی جایگزین رنگ سبز بود. اما از آنجا که چشم انسان به رنگ آبی، دیرتر از رنگ سبز واکنش نشان می‌دهد؛ مسئولین این کشور تصمیم گرفتند که رنگ آبی را به سبز تغییر دهند.

آینده چراغ های راهنمایی

آینده این چراغ‌ها از جنبه‌های مختلفی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. فناوری‌های هوشمند، از جمله هوش مصنوعی و اینترنت، قرار است این دستگاه‌ها را به چشمانی هوشمند تبدیل کنند. چراغ‌هایی با قابلیت تشخیص خودروها و پیاده‌روها، بهبود ارتباطات بین خودروها و سیستم‌های ترافیکی، و همچنین تنظیم هوشمند زمان‌بندی نورپردازی بر اساس شرایط محیطی، از مزایای این تکنولوژی‌ها خواهد بود. همچنین استفاده از انرژی‌های پایدار مانند خورشید و سیستم‌های انرژی هوشمند، در طراحی چراغ‌های ترافیکی آینده نقش مهمی خواهند داشت. با پیشرفت در صنعت خودروسازی به سوی تولید خودروهای بدون سرنشین، یکی از مسائلی که به ذهن خطور می‌کند، آینده چراغ‌های راهنمایی است. اگرچه زمان ورود خودروهای بدون سرنشین به بازار هنوز مشخص نیست، اما می توان اطمینان حاصل کرد که چراغ‌های ترافیکی نیز تغییراتی را تجربه خواهند کرد. به وضوح، آینده چراغ‌های ترافیکی با پیشرفت فناوری و نگرش به انرژی‌های پایدار، منظره‌ای هوشمند را برای جوامع شهری فراهم خواهد کرد.

سخن پایانی

چراغ‌های ترافیکی از زوایای مختلفی نمادگر شهرها و راهبری ترافیک هستند. با گذشت زمان، این تکنولوژی به دستاوردهای فناورانه جدید اضافه شده و باعث بهبود ایمنی و کارایی در ترافیک شهری شده است.  تغییراتی شامل سیستم‌های تشخیص هوشمند خودروها، کاهش مصرف انرژی با استفاده از فناوری LED، و همچنین ارتباط مستقیم با خودروهای هوشمند و شبکه‌های ترافیکی شده است. با این تحولات، آینده چراغ‌های ترافیکی به سمتی هوشمند و پویا حرکت می‌کند که باعث بهبود شرایط ترافیکی و ایمنی در شهرها خواهد شد. از نورپردازی هوشمند تا کاربردهای جدید هوش مصنوعی، این چراغ‌ها به دلیل قابلیت‌هایشان در تنظیم ترافیک، کاهش حوادث و بهبود جریان خودروها، جایگاه ویژه‌ای در معماری شهری به دست آورده‌اند. آینده این چراغ‌ها با توجه به پیشرفت‌های فناوری و مهندسی، پر از تغییرات جذاب و خلاقانه خواهد بود. هدف اصلی این تحولات، بهبود تجربه ترافیکی و افزایش ایمنی در جاده‌هاست. چراغ‌های با قابلیت ارتباط هوشمند با خودروهای هوشمند و نیز شبکه‌های ترافیکی، از جمله نمونه‌هایی هستند که به زودی امکان پذیر خواهند بود. این تغییرات، باعث بهبود کیفیت زندگی شهروندان و کاهش ترافیک زائد خواهد شد، و به عنوان یک نماد از توانمندی‌های فناوری در شهرهای هوشمند درخشان خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *