امروزه با افزایش شهرنشینی و مهاجرت تعداد زیادی از مردم به شهرهای بزرگ، اهمیت بافت شهری و زیباسازی مطرح می‌شود. به صورت کلی، یک شهر از قسمت های مختلفی تشکیل می‌شود. قسمت‌های مسکونی، غیر مسکونی و … می‌شود. بحث زیبا سازی شهر شامل مبلمان شهری، بافت و طراحی شهر می‌شود. به واسته افزایش شهر نشینی، زیبا سازی و طراحی بافت شهری بسیار دارای اهمیت است و این به آن معنا است که شهروندان زمانی زیادی در سطح شهر می‌گذرانند. پس باید بافت شهر و طراحی اجزای مختلف آن به گونه‌ای باشد که شهروندان بتوانند حس بهتری پیدا کنند و حتی از آن‌ها استفاده‌های لازم را ببرند.

اهمیت دکوراتیوهای خلاقانه

طراحی و ساخت اجزای مختلف شهری، از اهمیت بسیار برخوردار است. زیرا طراحی و محل قرارگیری آن‌ها می تواند بر روی عوامل مختلفی تاثیر بگذارد. این طراحی‌ها می تواند محیط راحت تری را برای شهروندان یک منطقه ایجاد کند تا شهروندان اوقات بهتری را در سطح شهر بگذرانند. در صورت طراحی‌های زیبا و رعایت المان‌های دکوراتیوی خلاقانه، اجزای شهر مانند مبلمان شهری می‌توانند محل زیباتری را برای مردم منطقه ایجاد کند. این فضاها می توانند با کاربردهای مختلفی طراحی و تولید شوند. برای مثال طراحی‌های خلاقانه می توانند باعث به وجود آمدن محلی برا استراحت، تفریح و بازی برای مردم باشد.

طراحی‌های خلاقانه با رعایت المان ‌های دکوراتیوی می‌توانند محیطی امن و خانوادگی در سطح شهر ایجاد کنند  و سبب افزایش امنیت منطقه بشوند. همچنین اگر اجزای مختلف شهر مانند مبلمان شهری از طراحی و دکوراتیو خوب و خلاقانه‌ای برخوردار باشند، می توانند سبب افزایش تعاملات و روابط اجتماعی شهروندان به یکدیگر بشود.

طراحی و دکوراتیو خلاقانه می‌توانند باعث پویایی بیشتر شهر و حتی افزایش گردشگری شهر بشود.

ویژگی‌های یک طراحی با دکوراتیو خلاقانه

وجود طراحی‌های زیبا و مناسب در سطح شهر می‌تواند نقش مهمی را در  بهبود کیفیت زندگی مردم ایفا بکند. وجود طرح‌ها و دکوراتیوهای خلاقانه در شهر می‌تواند سبب افزایش روحیه مردم بشود. به طورکلی یک طرح با دکوراتیو خلاقانه در سطح شهر باید المان‌هایی را رعایت کند تا طرح به بهترین شکل ممکن طراحی و تولید شود. برا مثال برای طراحی آن به بافت منطقه توجه شود تا اجزا و وسایل طراحی شده با بافت شهر سازگار باشد. برای طراحی حتی می‌توان از فرهنگ قدیمی یک منطقه استفاده کرد تا فرهنگ یک منطقه فراموش نشود و کاربران نیز بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

یک طراح با دکوراتیو خلاقانه باید کاربردی باشد و حتی بتوان از آن چند کاربرد دریافت کرد. برای مثال طراحی یک نیمکت و میز به همراه نورپردازی و وجود شارژر برای کاربران تا بتوانند لوازم الکترونیکی خود را شارژ کنند. مثالی دیگر از این ویژگی‌ها، طراحی مبلمان شهری که به زیبا سازی شهر کمک شایانی می‌کنند به ظوری که در آن از گل و گیاه یا آب به عنوان یک آشار کوچک استفاده شود.

انواع المان‌های دکوراتیو خلاقانه

المان‌های دکوراتیو خلاقانه می‌توانند در هر محل یا فضایی از شهر مورد استفاده قرار بگیرد. این المان‌ها می‌توانند در ایجاد یک محیط جذاب، زیبا و امن تاثیرگذار باشند. برای مثال استفاده از هنرهای دیواری به صورت سنتی و گرافیکی می تواند یکی از المان‌های خلاقانه برای طراحی باشد. طراحان باید محل قرارگیری طرح خود را از جهات مختلف بررسی کنند تا بدانند شرایط آن محل چگونه است. آیا آن محل شرایط آب و هوایی بارانی دارد یا شلوغ یا خلوت است؟

در صورتی که طراح بخواهد مبلمان شهری برای منطقه که معمولا شلوغ است طراحی کند باید طراح المان‌های مختلفی را در نظر بگیرد تا برای مثال اگر می‌خواهد یک نیمکت طراحی کند، آن طراح را به گونه‌ای طراحی کند که در عین زیبایی از فضای زیاد و مناسبی برای نشستن شهروندان برخوردار باشد.

استفاده از اجزای مختلف مانند نور، آّب و گل و گیاه می توانند در زیبایی بیشتر این طراح‌های تاثیر بگذارند.

نتیجه گیری

طراحی اجزای مختلف شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا مردم و شهروندان زمان زیادی در سطح شهر می‌گذارنند. پس باید در طراحی و بافت آن از المان‌های خاص و مناسبی استفاده شود تا فضایی زیبا و در عین حال کاربرد طراحی شود. این طرح‌ها می‌توانند هر جزئی از شهر باشند.

وجود طرح‌های زیبا و خلاقانه اجزای مختلف شهری الزامی است و رعایت المان‌های مختلف دکوراتیوی در آن دارای اهمیت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *