امروزه با گذر از قسمت‌های مختلف شهرها می‌توان سازه‌هایی را مشاهده کرد که به منطقه زیبایی خاصی می‌دهند. این سازه‌ها شامل سازه‌های می‌شوند که با استفاده از هنرهای شهری طراحی شده‌اند. به طورکلی به مجموعه عملیات‌هایی که در شهر به جهت ساخت سازه‌های زیبا و هنری انجام می‌گردد، هنر شهری در طراحی‌ فضاهای شهری می‌گویند.

هنرهای شهری می‌تواند به ایجاد فضاهای جذاب تر کمک کند. برای مثال نقاشی‌های دیواری در پارک‌ها می‌توانند سبب زیبایی بیشتر در پارک بشود. یا نورپردازی‌های هنری پارک‌ها در شب می‌تواند باعث افزایش دید، امنیت منطقه و زیبا سازی پارک بشود.

  • هنرهای گرافیتی نوعی هنر خیابانی است که در آن با استفاده از اسپری رنگ و سایر مواد، روی دیوارها و سطوح مختلف اجرا می‌شود. طرح‌های اجرا شده بسیار متنوع هستند و از طرح‌های ساده تا پیچیده در آن‌ها اجرا می‌شوند.
  • طراحی مجسمه، نوعی هنر سه بعدی است که میتواند از مواد مختلفی مانند سنگ، فلز، چوب و پلاستیک ساخته بشود. این مجسمه‌ها می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی و تولید بشوند و در فضاهای مختلفی مثل پارک‌ها و خیابان‌ها قرار بگیرند.
  • نقاشی‌های دیواری نوعی دیگر از انواع هنرهای شهری می‌باشند. این نقاشی‌ها معمولا روی دیوار سختمان‌ها یا سایر سطوح بزرگ اجرا می‌شود. این نقاشی‌ها در ابعاد بزرگ و با رنگ‌های مختلف کشیده می‌شود و می‌توان معنا یا پیام خاصی را نیز داشته باشد.
  • هنرهای محیطی نوعی از هنرهای شهری است که در آن با استفاده از محیط طبیعی یک اثر هنری ایجاد می‌شود. این نوع هنر شامل ساخت و خلق سازه یا طرح‌هایی با ساتفاده از مواد طبیعی مانند گیاهان می‌شود. مجسمه‌های از گیاهان مثالی از این هنر شهری است.

وجود هنرهای شهری در طراحی و ساخت شهر، می‌تواند سبب زیبایی بیشتر شهری بشود و باعث انتقال حس بهتر بهش هشروندان بشود.

مزایای هنر شهری در طراحی فضاهای شهری

استفاده از هنرهای شهری در طراحی فضاهای مختلف شهری می‌توانند از جوانب مختلفی اهمیت داشته باشد. هنرهای شهری نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهری دارد و می‌تواند فضاهای مختلف شهری را زیباتر، جذاب‌تر، پویاتر و زنده تر بکند. وجود این نوع طراحی در سطح شهر می‌تواند سبب انتقال حس بهتر به شهروندان منطقه می‌شود. هنرهای شهری دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان از آن‌ها در طراحی فضاهای شهری استفاده کرد. انواع هنرهای شهری دربرگیرنده هنرهای گرافیتی، طراحی مجسمه، نقاشی‌های دیواری و هنرهای محیطی می‌شود.

تاثیر هنرهای شهری بر روی حفظ فرهنگ منطقه

هنرهای شهری می‌توانند با طراحی‌های مختلف با الهام گیری از اساتید تاریخی سبب حفظ تاریخ منطقه بشود. همچنین این طراحی‌ها می‌توانند با الهام گیری از فرهنگ قدیمی یک منطقه نیز باشد. به این صورت هم طرح و خود سازه با محیط اطراف آن و بافت شهری سازگاری دارد و باعث زیبایی بیشتر منطقه و شهر می‌شود. همچنین طراحی این نوع طراح‌ها می‌تواند باعث زیبایی بیشتر منطقه و حتی افزایش گردشگری منطقه یا آن شهر بشود.

به طور کلی هنرهای شهری می‌تواند ابزار قدرتمند و مناسبی برای حفظ فرهنگ منطقه بشود و آن را زنده نگه دارد.

  • برای مثال در شهر نیویورک، دیوارنگاریهای خیابانی به برجسته کردن تاریخ و فرهنگ محلی کمک کرده  و مسبب حفظ آن است.
  • در محله بروکلین دیوارنگاری‌های صورت گرفته نشان دهنده تاریخ کشتیرانی این منطقه است.
  • در شهر لندن در انگلستان، مجسمه‌های خیابانی باعث ایجاد حس غرور در شهروندان و حفظ تاریخ این کشور شده است. در این شهر مجسمه‌ای از وینستون چرچیل در مرکز شهر وجود دارد که نمادی از تاریخ و فرهنگ این شهر است.
  • در شهر مونترال، به صورت متوالی جشنواره‌های هنرهای خیابانی برگزار می‌شود که به جذب گردشگران و بازدیدکنندگان برای این شهر کمک کرده است.

نمونه‌هایی از هنرهای شهری

در سراسر دنیا می‌توان هنرهای شهری را در ابعاد و انواع مختلفی مشاهده کرد. جلوتر چند مدل از این هنرهای شهری را معرفی کرده‌ایم.

  • دیوارنگاری‌های خیبرآباد در هند
  • مجسمه‌های بوئنوس آیرس در آرژانتین
  • نورپردازی شبانه نیویورک
  • چیدمان‌های میدان ترافالگر در لندن
  • مجسمه شیرهای پاسارگاد
  • مجسمه آپولو هخامنشی
  • مجسمه ابوالقاسم فردوسی
  • نورپردازی خیابان ولیعصر در تهران

نتیجه‌گیری

هنرهای شهری یکی مجموعه عملیات‌های است که در ساخت شهرها انجام می‌شود. وجود طرح‌ها و طراحی‌ها با استفاده از هنرهای شهری الزامی است زیرا از جوانب مختلفی دارای اهمیت است و روش شهر و شهروندان تاثیر می‌گذارد. وجود این نوع طرح‌ها سبب بهبود کیفیت زندگی مردم و انتقال حس بهتر به شهروندان می‌شود. همچنین شهر را زیباتر و پویاتر می‌کند.

این نوع طراح‌ها می‌توانند باعث حفظ فرهنگ و تاریخ یک منطقه بشود و همچنین سبب افزایش گردشگری منطقه بشود. سازه‌هایی با الهام از فرهنگ و تاریخ یک منطقه می‌تواند سبب حفظ آن و زیبایی بیشتر برای منطقه بشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *