شهرها با افزایش وسعت و جمعیت خود، نیازهای مختلفی مانند نیاز روشنایی شهری پیدا می‌کنند. این نیاز، یکی از نیازهای پایه و اساسی شهروندان یک شهر است. این نیاز را می‌توان با استفاده از انواع چراغ‌ها رفع کرد. یکی از انواع مختلف روشنایی که در سطح شهر استفاده می‌شود، LED های شهری است. این نوع روشنایی، نوعی چراغ است که از دیود نوری شاطع کننده برای تولید نور استفاده می‌کند. این نوع روشنایی نسبت به چراغ‌های رشته‌ای یا قدیمی از مناظر مختلفی عملکرد و مزایایی بیشتر و بهتری دارند.

اهمیت و مزایای LED های شهری

استفاده از LED های شهری می‌تواند مزایا بیشتری نسبت به چراغ‌ها و انواع روشنی‌های قدیمی دارد. این نوع روشنایی مصرف انرژی کمتری نسبت به چراغ‌های قدیمی دارد و صرفه اقتصادی بیشتری دارند. زیرا این نوع روشنایی عمر طولانی‌تری دارند و امکان تنظیم دارند تا بهترین و بیشترین عملکرد و بازده را داشته باشند. این به ان معنا است که می‌توان با تنظیمات مختلف نورهای متفاوتی را مانند تولید نور سفید، زرد و سایر رنگ‌ها تولید کرد.

LED های شهری می‌توانند با مصرف انرژی کمتر با بازده و عملکرد بهتری سطح شهر را روشن کنند. این کار منجر به افزایش اممنی جاده‌ها و کاهش جرم و جنایت کمک می‌کند. همچنین این نوع روشنایی برای استفاده در انواع فضاهای شهری مانند پارک‌ها، فضاهای باز و ساختمان‌ها مناسب است و می‌تواند فضا را به خوبی روشن کند. این نوع روشنایی می‌تواند سبب  افزایش زیبایی شهری و سازه‌های آن بشود.

به واسته امکان تنظیم و انتخاب رنگ نور این نوع روشنایی، می‌توان افزایش کیفیت زندگی شهروندان را نیز رقم زد و محیط‌های شهری را جذاب‌تر و روشن‌تر نمود. این نوع چراغ آلودگی نوری کمتری نسبت به نوع‌های دیگر چراغ‌ها دارد و سبب کاهش آلودگی نوری در شب می‌شود این مزیت باعث بهود و رفع اختلال در خواب شهروندان می‌شود.

یکی از مزیت‌های مهم LED های شهری، طراحی و ساخت با هزینه کمتر است و با وجود عمر تولانی و نگهداری ساده تر، این محصول له یکی از مناسب ترین وسیله برای روشنایی شهری می‌شود.

LED های شهری علاوه بر عملکرد بهتر نور و زیبایی خاصی به سطح شهر می‌دهند و شهر را پویا و جذاب تر می‌

انواع LED های شهری

LED ها دارای انواع مختلفی مانند LED های پایه ثابت، LED های مخفی، LED های خطی و LED های فلشینگ هستند. هر کدام از این مدل‌های برای شرایط و محیط‌های مختلف مناسب هستند.

  • ساده ترین نوع این چراغ‌ها LED های پایه ثابت هستند که در سطح شهر مانند پیاده‌روها، پارک‌ها و خیابان‌های نصب می‌شوند. این نوع از روشنایی ارزان ونگهداری آسانی دارند.
  • LED های مخفی به نوعی از این چراغ گفته می‌شود که در داخل زمین یا دیوارها به طوری که فقط نور آن‌ها قابل مشاهده باشد نصب می‌شود. این نوع چراغ زیبایی خاصی به محل نصب شده می‌دهد و می‌تواند بافت شهر را به خوبی روشن کند.
  • چراغ‌های LED خطی، نوعی از LED ها هستند که در یک خط قرار می‌گیرند و عموما برای روشنایی مسیرها، پل‌ها وسایر سازه‌ها استفاده می‌شود. این نو چراغ نور مناسبی دارند و از قیمت و هزینه کمری نسبت به چراغ‌ها و انواع روشنایی‌های قدیمی دارند.
  • LED های فلشینگ برای ایجاد جلوه‌های بصری جذاب استفاده می‌شوند. این نوع از چراغ می‌توانند در محسط‌های مختلف نصب شود.

کاربردهای مختلف LED های شهری

این نوع LED ها می‌توانند در محیط و مناطق مختلف با کاربردهای مختلف نصب شوند. این نوع از چراغ‌ها علاوه بر روشنایی می‌توانند کاربردهایی مانند زیباسازی شهری، استفاده در تابلوهای اطلاع رسانی شهری یا تلویزیون‌های شهری و تابلوهای تبلیغاتی نیز استفاده شوند.

این نوع روشنایی می‌تواند با توزیع نور مناسب برای استفاده در زمینه تبلیغات مناسب باشند و در اماکن مختلف شهر نصب شوند.

نتیجه گیری

LED های شهری نوعی روشنایی است که در سطح شهر نصب و استفاده می‌شوند. این نوع روشنایی مزایا و کاربردهای فراوانی دارند و نسبت به روشناییهای سنتی و قدیمی عملکرد بهتری دارند. این نوع روشنایی  از مصرف انرژی کمتری برخوردار است و آلودگی نوری کمتری دارد. LED های شهری عمر طولانی تری نیز دارند و نگهداری آن‌ها ساده تر می‌باشد. ‌LED های شهری هزینه کمتری برای ساخت و تولید دارند و با عملکرد بهتر، می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع چراغ‌های سنتی و قدیمی باشند.

LED های شهر دارای انواع مختلفی هستند و برای نصب و قرارگیری در شرایط  و مناطق مختلف شهری مناسب هستند. ال ای دی های شهری کاربردهایی بیشتری نسبت به روشنایی‌های قدیمی دارند و می‌توانند در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی شهری نیز مناسب باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *