یکی از بخش‌های مهم در شهر سازی زیباسازی منطقه است. زیبا سازی منطقه شامل اقداماتی به هدف بهبود ظاهر و کیفیت زندگی شهروندان در شهر استفاده می‌شود. برای مثال کاشت درخت، انواع گیاه‌ها و گل‌های مختلف یکی از اقدامات زیباسازی است. در فرآیند زیبا سازی می‌توان از مبلمان شهری نیز کمک گرفت تا بستر مناسب برای انجام این کار را مهیا کرد. یکی از انواع مبلمان‌های گلدان‌ بزرگ شهری است. این گلدان‌ها در مناطق و قسمت‌های مختلف شهر قرار می‌گیرند.

مبلمان شهری

یکی از اجزای مهم شهری است که شامل میز، نیمکت، صندلی، سلطل‌های زباله، آلاچیق، گلدان و گیاه، وسایل ورزشی و وسایل بازی کودکان می‌شود. گلدان‌ای بزرگ شهری نیز بخشی از مبلمان شهری به حساب می‌آید. در این گلدان‌ها درختچه‌ها و انواع گیاهان کاشته می‌شود و در مناطق مختلف شهر قرار میدهند. با توجه به اهمیت این مبلمان، وجو آن‌ها در سطح یک شهر الزامی است، زیرا از جوانب مختلف مفید فایده است.

مزایای گلدن بزرگ شهری

وجود گلدان‌های شهری در ابعاد، رنگ، جنس و طراحی‌های مختلف می‌تواند سبب زیبایی بیشتر منطقه بشود. همچنین باعث تاثیر روی کیفیت زندگی مردم شده و به مردم حس بهتری انتقال می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که در مناطقی که مبلمان شهری مانند گلدان‌های بزرگ و کوچک شهری وجود دارد، میزان فعالیت‌های بدنی مردم بیشتر است.

وجود گلدان‌های بزرگ شهری نتنها به سطح شهری زیبایی بیشتری می‌بخشند، بلکه از اهمیت اقتصادی و زیست محیطی برخوردارند. گلدان‌های بزرگ شهری می‌توانند به عنوان عنصر شهرسازی سبز و توسعه پایدار محیطی مورد استفاده قرار بگیرند. وجود گلدان‌های بزرگ شهری می‌تواند به در نقش تقویت کننده کیفیت هوای شهر واقع شوند و به پاکسازی هوا و جذب آلاینده‌های هوا کمک کنند. همچنین می‌توانند به تنظیم دما در فضاهای شهری کمک کنند و دمای هوارا در فصول گرم پایین‌تر نگه دارند.

وجود گلدان‌های بزرگ شهری به همراه گل وگیاهان خود، رفاه و خوشحالی شهروندان را فراهم می‌کند و استرس و اظطراب را از شهر و مردم آن شهر دور می‌کند.

طراحی گلدان بزرگ شهری

این گلدان‌های بزرگ شهری در طرح‌های مختلف به تولید می‌رسند تا با بافت شهری منطقه سازگاری داشته باشد. طراحی این مبلمان محدودیتی ندارد و می‌توان در طراحی آن از تاریخ یا فرنگ منطقه الهام گرفت. برخی از این طراحی‌ها با ایده‌ای خلاقانه می‌تواند زیبایی بیشتری را به محل داده و حس بهتری را به مردم منتقل کند. برای مثال گلدان‌هایی با نورپردازی در شب می‌تواند فضا را روشن‌تر، جذاب‌تر، پویاتر و حتی امنیت آن محل را بیشتر بکند.

این گلدان‌ها در انواع جنس‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها و ابعاد طراحی می‌شود و در اخر شرایط مختلف خارجی این پرامترها را تعیین می‌کند. تعیین این پارامترها بسیار مهم است زیرا در صورت عدم سازگاری با محیط و شرایط محل، امکان تخریب آن وجود دارد.

برای مثال برای مناطق بارانی از گلدان‌های چوبی استفاده نمی‌شود زیرا در مقابل بارش‌های متداول باران تخریب می‌شود.

نتیجه‌گیری

گلدان‌ بزرگ شهری یکی از زیر مجموعههای مبلمان شهری است. مبلمان شهری یکی از اجزای جداناپذیر شهری است که وجود ان برای یک شهر الزامی است. دلیل آن مزایای مختلفی است که این مبلمان برای شهر و شهروندان دارد. وجود گلدان بزرگ شهری در یک منطقه سبب زیبایی بیشتر آن محل می‌شود و باعث افزایش ارزش املاک منطقه نیز می‌شود. گلدان بزرگ شهری به همراه درختچه‌ها و گیاهان کاشته شده در آن سبب انتقال حس بهتر به شهروندان و کاهش استرس و اظطراب مردم شهر می‌شود. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان دهنده این موضوع است که، مناطقی که درای مبلمان شهری بیشتر مانند گلدان‌های بزرگ شهری هستند شهروندانی با فعالیت بدنی و فیزیکی بیشتری نسبت به اماکن فاقد مبلمان شهری دارند.

گدان بزرگ شهری به همراه گل و درختچه‌های داخل آن علاوه بر مزایایی ذکر شده دارای مزیت‌های محیطی زیستی نیز هستند. گلدان بزرگ شهری می‌توانند در بهبود کیفیت هوا و آلاینده‌ها مفید فایده باشند و آلایندگی را به خود جذب کنند. همچنین می‌توانند در دمای منطقه تاثیرگذار باشند و از بالارفتن دما در محل جلوگیری به عمل می‌ آورند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *