مبلمان شهری یکی از عوامل مهم در سطح شهر است. مبلمان شهری جزء جدایی‌ناپذیر فضاهای عمومی شهری است. این فضاها می‌توانند به زیبایی و پویایی محیط کمک کند و سبب افزایش کیفیت زندگی افراد ساکن منظقه بشود.

جنس مبلمان شهری

جنس مبلمان شهری یک از عوامل مهم در انتخاب یک نوع مبلمان برای یک منطقه است. مبلمان شهری با استفاده از مواد مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. مبلمان شهری عموما ازموادی مانند چوب، انواع فلزات، ترکیبات پلاستیکی، سنگ، بتن و شیشه ساخته می‌شود. مواد به کار رفته در مبلمان با توجه به کاربرد آن مبلمان انتخاب می‌شوند. مواد به کار گرفته‌شده در مبلمان شهری به گونه‌ای است که مبلمان در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی یا شرایط فیزیکی مقاوم و ایمن باشد.

 برای مثال جنس و مواد به کار رفته در مبلمانی که قرار است در شرایط آب و هوایی مرطوب و بارانی قرارگیرد باید به گونه‌ای باشد که مبلمان در برابر این شرایط آب و هوایی آسیب نبینند و از خود مقاومت نشان دهند. یا اگر قرار است وسایل بازی کودکان در پارک هدف انتخاب یک نوع مبلمان باشد، جنس آن مبلمان باید دارای مقاومت بالایی باشد که در هنگام بازی و استفاده کودکان نشکند یا خراب نشود تا به کودکان آسیب نرسد. همچنین جنس و مواد به کار رفته در ساخت یک تابلو تبلیغات، با جنس و مواد به کار رفته در ساخت تاب و سرسره برای کودکان متفاوت است.

طراحی مبلمان شهری

مبلمان شهری دارای طراحی‌های مختلفی هستند که هرکدام جنس متفاوتی دارند. طراحی مبلمان شهری می‌توان الهام‌گرفته از بافت منطقه یا فرهنگ یک محل باشد، که با محیط اطراف خود سازگاری داشته باشد. طراحی هرنوع مبلمان شهری باید با توجه به محلی که قرار است در آن‌جا قرار بگیرند و نوع کاربری آن‌ها انجام بشود. به عنوان مثال برای طراحی نیمکت برای محل و فضایی که معمولا شلوغ است، باید مبلمانی طراحی شود که جادار و فضای مناسبی برای نشستن افراد داشته باشد.

نوع کاربری مبلمان شهری

برای انتخاب بهترین مبلمان شهری باید به کابری آن مبلمان توجه داشت. به عنوان مثال نمی‌توان از نیمکت و صندلی‌های راحتی موجود در پارک در ایستگاه‌های اتوبوس یا تاکسی استفاده کرد. مبلمان انتخاب شده باید به گونه‌ای باشد که افراد زیادی بتوانند روی آن بنشینند. پس با درنظرگرفتن نوع کاربری می‌توان بهترین نوع مبلمان شهری را برای خرید انتخاب کرد.

نتیجه‌گیری

مبلمان شهری از عناصر مهم در طراحی فضای شهری است. این مبلمان می‌توانند محیطی راحت، زیبا و در عین حال ایمن برای استفاده‌های مختلف شهروندان به وجود بیاورند. موارد مختلفی برای انتخاب یک مبلمان کارآمد و با کیفیت وجود دارد که با در نظرگرفتن آن‌ها می‌توان بهترین مبلمان شهری را به کمک این موارد انتخاب کرد. از مهم‌ترین موارد می‌توان به محیط به کارگیری این مبلمان، جنس، نوع طراحی و نوع کاربرد آن اشاره کرد.

به عنوان مثال برای استفاده مبلمان در فضای باز باید مبلمانی را انتخاب کرد که در مقابل عواملی مانند باد، باران، تابش آفتاب و رطوبت مقاوم باشد. جنس مبلمان یکی از عوامل مهم در انتخاب مبلمان است. برای مثال برای محل بازی کودکان در پارک باید از مبلمانی استفاده کرد که جسم سختی نداشته و در عین حال مقاوم باشند تا در صورت برخورد کودکان با این وسایل مشکل جدی به وجود نیاید. نوع طراحی این مبلمان وابسته به فضای به کارگیری آن‌ها می‌باشد، به‌طوری که طراحی یک میز و صندلی یک پارک با طراحی صندلی ایستگاه‌ها تفاوت دارند. اگر مبلمان برای پایه یک تابلوی تبلیغاتی است، باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد که در طول گذر زمان نشکند و تخریب نشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *