با ترویج شهرنشینی و افزایش پیداکردن جمعیت شهرنشینان، بحث فراهم‌کردن امکانات رفاهی مطرح می‌شود زیرا این موضوع بر روی کیفیت زندگی مردم تاثیرگذار و ضروری است. امروزه با  به وجودآمدن این شرایط، موضوع تجهیز مبلمان شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. به طورکلی منظور از مبلمان شهری نیمکت‌های پارک،  مجسمه‌های شهری و تاب و سرسرها می‌شود.

اهمیت و تاثیرات مبلمان شهری در بهبود فضای شهر

وجود مبلمان شهری می‌تواند مسبب افزایش تعاملات اجتماعی بشود. این محیط‌ها می‌توان محل مناسبی برای استراحت افراد باشد و در همین فرایند باعث نزدیک شدن افراد به یکدیگر و فرصت ایجاد ارتباطات اجتماعی را افزایش می‌دهد. همچنین این مبلمان می‌تواند بستری برای افزایش فعالیت‌های خارج از خانه به گونه‌ای که اشخاص می‌توانند در این محل به خواندن کتاب، تماشاکردن فیلم و سریال، گوش‌دادن به موسیقی و نوشیدن قهوه یا از این دست کارها بشود باتوجه با این موضوع وجود مبلمان شهری الزامی است و در صورت عدم وجود این فضا در شهر، می‌تواند مسبب کاهش کیفیت فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هویتی افراد بشود.

این فضاها می‌توانند در جهت زیبایی شهر، با طراحی مناسب ایفای نقش کنند. کاربردی بودن این محل می‌تواند سبب افزایش تردد در شهر و ایجاد فضای شهری پویا و جذاب تر بشود.

مبلمان شهری می‌تواند بستری برای سرگرمی قشرهای مختلف جامعه بشود و در روزمره افراد فرصتی برای تفریح ایجاد کند. این فضا می‌تواند باعث شادی بیشتر مردم منطقه بشود.

نیازهای مردم به مبلمان شهری

افراد یک جامعه در محیط زیست خود نیاز به فضاهایی برای استراحت، تفریح و اتعامل اجتماعی دارند و مبلمان شهری می‌توانند این نیاز را به خوبی برطرف کنند. به عنوان مثال در سطح شهر نیمکت‌ها، صندلی‌ها و میزها می‌توانند فضای خوبی را برای استراحت مردم ر سطح شهر به ارمقان بیاورند. این فضاها می‌تواند باعث افزایش روابط و تعاملات اجتماعی شود، به همین دلیل می‌تواند مسبب افزایش امنیت شهری بشود. مردم می‌توانند در این فضاها به تفریح نیز بپردازند و اوقات خود را محیط ‌هایی مثل پارک‌ها و فضای سبزها با مبلمان شهری جذاب‌تر و مناسب تر بگذرانند. مبلمان شهری می‌تواند باعث بهبود زیبایی شهری، همچنین کاهش تجمع زباله می‌شود.

انواع مبلمان شهری

مبلمان شهری شهری در شکال و انواع مختلفی طراحی و به تولید می‌رسند. هرمدل از طراحی‌ها کاربرد مختص خود را دارند. این طراحی شامل نیمکت‌ها که جزو یکی از پرکاربردترین انواع مبلمان شهری می‌شود. نیمکت‌ها عموما از جنس چوب، فلز، بتن یا ترکیبی از مواد ساخته می‌شود. صندلی‌ها یک نوع دیگریاز مبلمان شهری هسند که از مواد فلز، چوب و پلاستیک طاراحی و ساخته می‌شود. میزها از دیگر مبلمان‌ها بارز شهری هستند که در فضاهای سبز و پارک‌ها قرار می‌گیرند. سطل‌های زباله یکی از مهم‌ترین مبلمان شهری هستند که با طراحی مناسب و اصولی می‌توانند از تجمع زباله‌ها جلوگیری به عمل بیاورند.

برج‌های تابلویی، سایه‌بان‌ها‌ ستون‌ها و بنرهایی تبلیغاتی از انواع مبلمان شهری به حساب می‌آیند و در اماکن مختلف شهر قرار می‌گیرند. پوشش گیاهی که دربرگیرنده گلدان‌های شهری و پارک‌ها، فانتزیهای چوبی و… می‌شوند.

امروزه در سطح شهر نیز می‌توان مبلمان شهری هوشمند که شامل سامانه‌های نورپردازی، میزان‌ها و صندلی‌هایی می‌شود که دارای ورودی شارژر، صوتی و سیستم‌های اعلام وقوع اعلام وقوع حوادث می‌شوند. وسایل بازی که در سطح شهر و پارک‌ها وجو دارند نیز جزو مبلمان شهری هستند که می‌توانند در اوقات تفریح مردم مورد استفاده قرار بگیرند.

طراحی مبلمان شهری

هدف کلی از طراحی و ساخت مبلمان شهری ایجاد فضای عمومی پویا و زیبا است. این فضا باید با محیط اطراف خود سازگاریداشه باشدو به طرحی آن‌ها به گونه‌ای باشد که تمامی سنین بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. در طراحی مبلمان شهری باید مواردی چون مواد، دوام، زیبایی، ایمنی و سازگاری با محیط زیست توجه کرد.

نتیجه‌گیری

مبلمان شهری به طورکلی لوازم و ساختارهایی می‌باشند که برای استفاده عمومی طراحی می‌شوند. نیمکت‌ها، صندلی‌ها، میزها، سطل‌های زباله م موارد یگر همه و همه جزوی ز مبلمان شهری می‌شوند. مبلمان شهری می‌توانند تاثیرمثبت زیادی بر کیفیت زندگی مردم داشته باشد. به عنوان مثال این مبلمان مسبب افزایش تعاملات و روابط اجتماعی، زیبایی شهری، بهبود یافتن حمل و نقل بشود. باتوجه به موارد ذکر شده می‌توان به میزان اهمیت این مبلمان پی‌برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *