امروزه با گسترش شهری نشینی و افزایش جمعیت شهر، بحث مبلمان شهری بیش از پیش مطرح می‌شود. به طورکلی به میز و نیمکت‌ها، گلدان‌ها، نواع تابلوها، ایستگاه‌ها و… دربرگیرنده مبلمان شهری می‌شوند. وجود این وسایل در سطح شهر الزامی است و می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد.

اهمیت و تاثیر نوآوری در مبلمان شهری

مبلمان شهری را می‌توان در سرتاسر شهر مشاهده کرد، پس می‌تواند یکی از اجزای مهم یک شهر باشد. مبلمان شهری به طورکلی روی منطقه قرارگیری و شهروندان منطقه تاثیرگذار است. مبلمان شهری مانند میزها و نیمکت‌ها به عنوان محلی برای استرحت مردم مورد استفاده قرارگیرد. مردم همچنین می‌توانند به تفریح بپردازند و اوقات خود را در با این وسایل سپری کنند.

مبلمان شهری می‌تواند بستر مناسبی برای برقراری روابط و تعاملات اجتماعی باشد و درصورت طراحی و ساخت مبلمان خلاقانه با ایده‌های نوآورانه می‌توان بستری راحت و جذاب برای انواع استفاده‌ها ایجاد کرد. همچنین نخوه طراحی مبلمان شهری می‌تواند باعث زیبایی و پویایی شهر بشود یا حتی آن را به یک جذابه گردشگری تبدیل کند. به همین دلیل مبلمان شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نیازهای فضاهای عمومی به ایده‌های نوآورانه

شهروندان یک شهر نیازهای مختلف و متفاوتی دارند. نیاز فضایی برای استراحت یا سرگرمی یکی از نیازهای بارز شهروندان یک شهر یا منطقه است. مبلمان شهری زیبا با طراحی‌های مختلف می‌تواند این نیاز را برطرف کند. عموما مبلمان شهری با در نظرگیری محل قرارگیری، بافت شهری و شرایط آب و هوایی طراحی و به تولید می‌رسند.

بحث طراحی مبلمان یک بحث مفصل است اما اگر بخواهید به صورت کلی بگوییم طراحی مبلمان شهری یکی از مراحل مهم زیباسازی شهری است. برای مثال اگر یک منطقه نیاز به مبلمان شهری دارد باید بررسی کرد که آیا آن منطقه معمولا شلوغ است یا خیر. یا شرایط آب و هوایی منطقه چگونه است و مبلمان باید دربرابر باران یا آفتاب شدید قرارگیرد یا خیر.

تمام عوامل ذکرشده در انتخاب مواد اولیه در طراحی مبلمان شهری تاثیرگذار است. برای مثال اگر مبلمان شهری باید در محلی قرار بگیر که عموما شلوغ است باید از طراحی و ایده‌های خلاقانه‌ای استفاده شود که مبلمان به نحوی محل بیشتری برای نشستن یا استفاده شهروندان داشته باشد. یا اگر شرایط آب و هوایی قرارگیری این مبلمان عموما بارانی است باید طراحی و جنس مبلمان در برابر این شرایط آب و هوایی مقاوم باشد.

ایده‌های نوآورانه برای طراحی مبلمان شهری

شهرها به صورت متداول درحال تغییر هستند. به زبان ساده قسمت‌های مختلف یک شهر دارای بافت‌های مختلفی هستند. بافت یک شهر می‌تواند نمای زیبایی را در اختیار شهروندان قراردهد و مبلمان شهری نیز می‌تواند به طوری طراحی شوند که با بافت منطقه سازش داشته باشند. برا طراحی مبلمان شهری جذاب می‌توان با الهام گیری از بافت‌های تاریخی همان منطقه نیز استفاده کرد. با این کار می‌توان سازه‌های تولید که که به کاربر و شهروندان حس بهتری را القا می‌کند.

همچنین می‌توان با استفاده از یک ایده نوآورانه در یک فضای کوچک، مبلمانی طراحی کرد که در عین زیبایی کاربری باشند. برای مثال می‌توان از نورپردازی در میزها و نیمکت‌ها استفاده کرد تا زیبایی بیشتری به فضا اضافه شود. یا می‌توان نمیکت‌هایی را طراحی کرد که در قسمتی از آن شهروندان بنشینند و در قسمتی دیگر از آن باقچه‌ای کوچک ساخته شود تا زیبایی دوچندانی را به این مبلمان بدهد. همچنین می‌توان برای سهولت بیشتر برای کاربران میز و نیمکت‌ها را مجهز به سیستم‌های هوشمند کرد تا کاربردهایی مانند شارژکردن تلفن همراه نیز به آنها اضافه شود.

نتیجه‌گیری

مبلمان شهری یکی از جزای مهم یک شهر به حساب می‌آیند. این مبلمان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف طراحی و به تولید می‌رسند. عواملی مانند محل قرارگیری، شرایط آب و هوایی و… بر روی نحوه طراحی این مبلمان تاثیرگذارند. استفاده ایده‌های نوآورانه در طراحی و ساخت این مبلمان می‌تواند کاربرهای بیشتر به این مبلمان بدهد و همچنین باعث زیبایی منطقه بشود. در صورت طراحی مبلمان با ایده‌های مختلف و نوآورانه و با استفاده از مواد مناسب می‌توان از هزینه‌های اضافی و تخریب مبلمان جلوگیر به عمل آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *