امروزه در قسمت‌های مختلف شهر می‌توان مبلمان شهری را مشاهده کرد. منظور از مبلمان شهری نیمکت‌های پارک‌ها، مجسمه‌های شهری، تاب و سرسرها و دیگر وسایل می‌شود. وجود این وسایل در سطح شهر الزامی است زیرا مسبب افزایش کیفیت زندگی مردم، روابط و تعاملات اجتماعی می‌شود. امروزه پارک‌ها یک بستر مهم برای آموزش و تقویت مهارت‌های مختلف کودکان از جکله تعاملات اجتماعی با دیگر افراد است.

انواع مختلف لوازم پارک کودک

لوازم پارک‌های کودک دربرگیرنده تعدا قابل توجهی از وسایل خاص می‌شود. به عنوان مثال تاپ‌ها برای کودکان تفریح و آموزش را ارمغان می‌آورد. این وسیله می‌تواند در کنار تفریح، توسعه هماهنگی بدن و تعادل را در پی داشته باشد. سرسره‌ها یک از بارزترین لوازم پارک‌های کودک هستند. این وسیله برای کودکان هیجان انگیز است و می‌تواند باعث تشرح هورمون‌های شادی در بدن کودک بشود و شادی و نشاط را برای کودک به همراه داشته باشد. الاکلنگ‌ها یکی از وسایل و لوازم آموزنده برای کودکان است. این وسیله می‌تواند تعاملات کودکان را به با یکدیگر در کنار تفریح و نشاط آموزش بدهد و سبب افزایش مهارت‌های اجتماعی بشود.

حصارهای موجود در پارک‌هامی‌توانند باعث افزایش امنیت کودکان بشود. این حصارهای همنین می‌توانند از خارج شدن کودکاناز پارک نیز جلوگیری به عمل بیاورند. تابلوهای بازی یکی از وسایل آموزشی است که می‌تواند در توسعه و شناخت مهارت‌های حرکتی، کودکان را یاری کند. توپ‌ها یکی از محبوب ترین وسایل پارک‌ها هستند و می‌توانند در زمینه مهارت‌های حرکتی و هماهنگی کودکان را یاری کنند. شن‌های بازی از وسایل آموزشی است که در پارک‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند باعث توسعه و افزایش خلاقیت در کودکان بشود.

مصالح بازی سبب افزایش قوه تخیل و خلاقیت در کودکان می‌شود. وسایل ورزشی یکی از بارزترین لوازم پارک‌ها هستند. این وسایل به کودکان تا مهارت‌های حرکتی و هماهنگی اعضای بدن را فرا بگیرند. همچنین می‌توانندباعث تقویت عضلات بدن کودکان بشود. سایه‌بان‌ها در پارک‌ها از جمله وسایلی است که از کودکان در برابر نور آفتاب و آفتاب سوخته‌گی جلوگیری می‌کند و کودکان می‌توانند ه راحتی به بازی و تفریح بپردازند و از گزند آفتاب به دور باشند. آب‌نماها و گل و گیاهان محیط می‌توانن سبب زیبایی بیشتر فضای بازی و شهر بشود.

اهمیت و مزایای استفاده از لوازم پارک کودکان

لوازم پارک کودکان به اهداف توسعه و تقویت مهارت‌های مختلفی مانند مهارت‌های حرکتی، هماهنگی عصب و عضله، تعادل، اعتماد به نفس و روابط و تعاملات اجتماعی کودکان طراحی می‌شنود. وسایل پارک‌های کودکان مسبب افزایش و تقویت مهارت‌های حرکتی مانند دویدن یا پریدن می‌شوند. همچنین می‌توانند به کودکان تعادل و هماهنگی بدنی را بیاموزند. وسایل قرارگرفته در پارک می‌توانند تقویت ارتباطات اجتماعی در پی داشته باشند. آن‌ها در پارک می‌آموزند که چگونه با هم بازی و هماری کنند، این موضوع باعث افزایش اعتماد بنفس کودکان می‌شود.

فعالیت در طول روز می‌تواند سلامتی جسمی و روانی را تضمین کند. همچنین از چاقی و اضافه وزن در کودکان، دیابت و دیگر بیماری‌های جسمی و روانی پیشگیری کند. داشتن جنب و جوش در طول روز مسبب کاهش استرس و اضطراب می‌شود. از دیگر مزایای این وسایل، آموزش دیدن کودکان در حین بازی است. کودکان در این هنگام می‌توانند چیزهای جدید یاد بگیرند و در مرد دنیای اطراف خود بیاوزند. به کمک این وسایل می‌توان ترکیبی از آموزش و بازی را به ارمغان آورد. باتوجه به موضوعات مطرح شده می‌تواند به اهمیت وسایل پارک کودکان پی برد.

اهمیت ایمنی لوازم پارک کودکان

وسایل نصب شده در پارک‌ها باید بر اساس استانداردهای مطرح شده در آن زمینه طراحی و ساخته بشوند. لوازم ساخته شده باید دارای گواهی ایمنی باشند و از مواد مناسبی نیز تهیه شده باشند.

نحوه انتخاب وسایل پاک کودک

این وسایل باید بر اساس سن و توانایی کودک برای آن انتخاب شود. این موضوع صرفا برایامنیت بیشتر کودک است.

نتیجه‌گیری

به طورکلی لوازم پارک کودک نوعی از مبلمان شهری است. این لوازم در پارک‌ها جهت استاده کودکان طراحی و ساخته می‌شود. این وسایل می‌توانند بر روی خلاقیت، تعاملات اجتماعی کودک، کارهای تیمی و اعتماد به نفس کودک تاثیر بگذارد. همچنین این وسایل باعث افزایش قدرت عضلات کودک می‌شوند. باوجه به مطالب ذکر شده می‌توان به ارزش بالای این وسایل پی برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *