با گسترش شهرها و افزایش شهرنشینان، نیازهای شهری و مردم شهر نیز بیشتر از پیش شد. یکی از نیازهای مهم شهر و شهروندان آن شهر، مبلمان شهری است. مبلمان شهری یکی از اجزای مهم و دارای اهمیت یک شهر است. وجود مبلمان شهری در شهر ضروری است، زیرا فواید بسیاری برای شهر دارد. مبلمان شری می‌تواند باعث زیبایی و پویایی شهر بشود. همچنین روی کیفیت زندگی افراد تاثیر مثبت بگذارد و بستر مناسبی را برای برقراری تعاملات و روابط اجتماعی مردم و شهروندان با یکدیگر باشد. مبلمان شهری شامل انواع مختلفی مانند میزها، نیمکت‌ها، سطل‌های آشغال، آلاچیق‌ها، گلدان‌ها، صندلی‌ها، انواع تابلوها و تعداد زیادی از وسایلی شهری می‌شود.

مبلمان شهری طراحی‌های متفاوت، ابعاد، رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی دارند. انتخاب و تعیین این پارامترها با توجه و بررسی کاربرد و عوامل مختلف خارجی صورت می‌پذیرد.

عوامل موثر در ابعاد و اندازه مبلمان شهری

مبلمان شهری در انواع ابعادها و اندازه‌های مختلف طراحی و به تولید می‌رسند. انتخاب و تعیین ابعاد مبلمان وابسته به نوع کاربری، طراحی و محل قرارگیری آن‌ها می‌باشد. یکی از عوامل موثر در ابعاد مبلمان، نوع کاربری مبلمان است. برای مثال ابعاد مبلمان شهری که به عنوان سطل آشغال تولید می‌شوند با ابعاد مبلمانی که برای وسایل ورزشی استفاده می‌شود متفاوت است. یکی دیگر از عوامل موثر در ابعاد یک مبلمان محل قرارگیری آن مبلمان است. برای مثال منطقه‌ای که معمولا شلوغ است نیاز به مبلمان شهری با ابعاد بزرگ تر می‌باشد تا بتواند نیازهای شهروندان منطقه را برآورده کند. برای مثال اگر محلی نیاز به یک سطل آشغال دارد، آن سطل باید از اندازه بزرگ تری نسبت به سطل‌های آشغال‌های مناطق خلوت تر داشته باشد.

مثالی دیگر این امر، نیاز نیمکت یک منطقه شلوغ است. مبلمان طراحی شده برای این منطقه باید از ابعاد بزرگ تری برخوردار باشند تا شهروندان بیشتری بتوانند از مبلمان استفاده کنند.

انواع طراحی‌های مبلمان شهری

مبلمان شهری می‌توانند در انواع مختلف طراحی‌های در سطح شهر ظاهر شوند. در بعضی شرایط، فضای موجود برای قراردادن مبلمان فضایی محدود است. بنابراین طراحی مبلمان باید به گونه‌ای باشد که برای فضای موجود بهینه باشد و بتوان آن را در آن محل قرار داد. به طورکلی طراحی مبلمان شهری می‌تواند در انواع مختلفی صورت پذیرد و این امر وابسته به فضای موجود است. این امکان وجود دارد تا طراحی انجام شود که با کمتر فضای ممکن بیشتر کاربرد را به مبلمان شهری و بیشترین کارایی را برای شهروندان داشته باشد.

انواع کاربردهای مبلمان شهری

مبلمان شهری دارای کاربردهای متفاوت است. مبلمان شهری برای رفع نیازهای مختلف شهروندان طراحی می‌شود. مبلمان با کاربردهای متفاوت دارای ابعادهای متفاوت هستند. کاربردهای یک مبلمان تاثیر مستقیمی روی ابعاد مبلمان دارند و می‌توانند با توجه به کاربرد آن، ابعاد بزرگ، متوسط یا کوچک به مبلمان دهند. برای مثال ابعاد یک نیمکت با ابعاد یک صندلی متفاوت است.

نتیجه‌گیری

مبلمان شهری یکی از اجزای مهم شهر هستند که نیازهای مختلف شهری مردم را برآورده می‌کنند. وجو این مبلمان از جوانب مختلفی ارزشمند هستند. این مبلمان می‌توانند تاثیرات مثبتی روی کیفیت زندگی مردم بگذاردند. مبلمان‌های شهری در طرح‌ها، رنگ‌ها، ابعاد، کاربرد و جنس‌های مختلفی طراحی و به تولید می‌رسند. تعیین ابعاد و اندازه مبلمان شهری وابسته به عواملی مانند نوع طراحی، محل قرارگیری و کاربرد آن‌ها است.  این عوامل بر روی ابعاد یک مبلمان تاثیرگذارند و با توجه به این عوامل اندازه و ابعاد یک مبلمان تعیین و انتخاب می‌شود.

طراحی و تعیین ابعاد مبلمان شهری محدودیت ندارد و تنها محدودیت آن می‌تواند فضای موجود برای قرارگیری آن مبلمان در سطح شهر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *