مبلمان شهری از جمله اجزای شهری می‌باشد که امروزه می‌توان آن‌ها را در سرتاسر شهر مشاهده کرد. مبلمان شهری شامل تجهیزات شهری ماننده میز و نیمکت‌ها، چراغ‌های خیابانی، سطل زباله‌، پیاده‌روها، انواع مختلف تابلوهای راهنمایی یا تبلیغاتی می‌شوند.

این مبلمان برای جنب‌های مختلف شهری برای یک شهر الزامی است و دارای اهمیت زیادی می‌باشد. این مبلمان روی کیفیت زندگی مردم و زیبایی شهری تاثیرگذار است. این مبلمان طراحی‌های مختلف و متنوعی دارند و با استفاده از مواد مختلفی طراحی و در نهایت ساخته می‌شوند.

عوامل مختلف آب و هوایی

برای طراحی و ساخت تجهیزات شهری یا مبلمان باید همیشه پارامترها و عوامل مختلفی را برای طراحی و استفاده مواد اویله در نظر گرفت. یکی از عوامل مهمی که باید در هنگام ساخت مبلمان شهری درنظر گرفت عوامل مختلف آب و هوایی است. به صورت کلی تجهیزات ساخته شده در سطح شهر می‌توانند با بروز شرایط آب و هوایی مختلف تخریب شوند. راه کار جلوگیری از این اتفاق استفاده از مواد مناسب اولیه برای ساخت محصولات است.

به طور کلی در یک منطقه، یک شرایط آب و هوایی غالب وجود دارد که عموما آب و هوای آن منتطقه به همان صورت است. اما در برخی موارد یک شرایط آب و هوایی متفاوتی رخ می‌دهد و اگر تجهیزات از مواد مناسبی ساخته نشده باشند دچار تخریب می‌شوند.

شرایط آب و هوایی مانند آب و هوای بارانی، آفتابی، ابری، برفی، تگرگ، طوفان، رطوبت بالا و رعد و برق می‌شوند. برخی از این شرایط آب و هوای غالب منطقه و برخی از آن‌ها هم به صورت تصادفی و با دوره بازگشت طولانی رخ می‌دهند. برای مثال اگر تجهیزات ساخته شده در محلی قرار گیرند که عموما آب و هوایی بارانی دارد، جنس آن تجهیزات باید به گونه‌ای باشد که در مقابل این شرایط مقاوم باشد و تخریب نشود. یا اگر تجهیزات در محلی قرار خواهند گرفت که شرایط هوایی عموما آفتابی و در آن محل تابش خورشید شدید است، باید برای ساخت تجهیزات از موادی استفاده کرد که به نحوی مقاوم این شرایط آب و هوایی باشد.

معرفی مواد مختلف و بررسی خواص آن‌ها

مواد مورد استفاده در ساخت مبلمان شهری باتوجه به محل قرارگیری آن مبلمان و شرایط آب وهوایی آن منطقه و دیگر پارامترها انتخاب می‌شوند. به همین واسطه این مبلمان شهری از مواد  مختلفی ساخته می‌شوند. این مواد دربرگیرنده چوب، سنگ، پلاستیک، بتن و انواع فلزات می‌شوند.

  • چوب یکی از محبوب‌ترین مواد قابل استفاده در طراحی و ساخت مبلمان شهری است. این ماده به وساته گرمای ویژه بالا و هدایت گرمایی کم یکی از مواد مناسب برای ساخت مبلمان شهری است. مبلمان‌های از جنس چوب برای شرایط آب و هوایی بسیار سرد و بسیار گرم مناسب است، زیرا گرما و سرمای زیادی را به خود جذب نمی‌کند و آن را انتقال نمی‌دهد. البته شایان بیان است که این مبلمانی از این جنس برای شرایط آب و هوایی بارانی و برفی مناسب نمی‌باشد، زیرا به مرور زمان دچار پوسیده‌گی در بافت آن می‌شود. همچنین این ماده می‌تواند حس بهتری به شهروندان در زمان استفاده می‌دهد و از زیبایی خوبی برخوردار است و می‌تواند بافت شهری را زیباتری کند.
  • مبلمان فلزی یکی از بارزترین و شایع‌ترین جنس در مبلمان شهری است. زیرا فلزات از قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند به همین واسته می‌توان مبلمانی با طراحی‌های مختلف و زیبا ساخت. همچنین مبلمان فلزی از مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارند. برای مثال در صورت استفاده از فولاد ضدزنگ مبلمان می‌تواند در برابر زنگ زدگی‌ها مقاومت کند و برابر شرایط باران یا برفی تخریب نشود. یکی از نکات مثبت این جنس، امکان تعمیر آن است و این مبلمان می‌توانند در صورت هرگونه خرابی به راختی تعمیر شوند و مجدد از آن‌ها استفاده شود. مبلمان فلزی دارای مقاومتی بالای وزنی نیز هستند و توانایی تحمل وزن و فشار بالایی را دارا می‌باشند. تنها نکته منفی در مورد اجناس فلزی در مبلمان این است که فلزات انتقال دهنده گرما و سرما هستند و در شرایط آب و هوایی خیلی گرم و سرد می‌توانند گرما یا سرما را به فرد استفاده کننده از مبلمان انتقال دهند.
  • سنگ از دیگر مواد مورد استفاده در طراحی مبلمان شهری است. این ماده می‌تواند به مبلمان زیبایی خاص خود و توانیی تحمل فشار و وزن بالایی را بدهد. تنها عیب این جنس عدم امکان تعمیر آن است، اما این جنس می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلفی به واسته مقاومت بالای خود مورد استفاده قرار بگیرد.
  • پلاستیک یکی دیگر از اجناس بارز مورد استفاده در مبلمان شهری است. این جنس بیشتر در فضای بازی کودکان در پارک‌ها و دیگر اماکن استفاده می‌شوند تا رد صورت برخورد کودکان با آن‌ها، کودک آسیب خاصی نبیند. این ماده در برابر آب و هوای بارانی و برفی نیز مقاومت قابل قبولی دارد و می‌تواند در مناطق مختلفی قرار بگیرد.

نتیجه‌گیری

مبلمان شهری نتشکیل دهنده اجزای مهمی از یک شهر هستند. این مبلمان‌ها با کاربردهای متفاوت و مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. در زمینه طراحی و ساخت مبلمان شهری، یکی از موارد دارای اهمیت جنس این مبلمان است. مبلمان شهری با مواد اولیه مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام از مواد دارا خواص خاص خود هستند و در مقابل شرایط مختلفی مقاوم هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *